Skeppsmyra-Norrtälje naturistförening (SNN)

Skeppsmyra-Norrtälje naturistförening har sitt ursprung i Naturistföreningen Stockholms Naturvänner. Föreningen arrenderar Skeppsmyra camping på Väddö i Norrtälje kommun och driver campingen som naturistcamping.

KML-LogoFullscreen-LogoGeoJSON-LogoGeoRSS-Logo
Skeppsmyra-Norrtälje naturistförening, Skeppsmyra naturistcamping

laddar karta - vänligen vänta...

Skeppsmyra-Norrtälje naturistförening, Skeppsmyra naturistcamping 59.829600, 19.033899 Skeppsmyra-Norrtälje naturistförening, Skeppsmyra naturistcamping 764 53  Björkö E-post: fraga@snn.se Telefon: 0176-943 06 Kollektivtrafik: SL-buss 636 från Norrtälje till hållplats Sjöängen, Waxholmsbolaget, närmaste brygga: Östersjö. Det är gratis, i mån av plats, att ta med cykel på Vaxholmsbolagets båtar. Avstånd till Norrtälje: cirka 50 km. Avstånd till Uppsala: cirka 100 km.

Kontaktuppgifter till föreningen:

Skeppsmyra-Norrtälje naturistförening (SNN)
℅ Christer Hellberg
Månadsvägen 71
177 42  Järfälla
E-post: skeppsmyra@naturistforbundet.se
Telefon: 0176-943 06

Föreningens historia

SNN har sitt ursprung i Naturistföreningen Stockholms Naturvänner. Föreningen var ägare till ön Norra Idskär, som ligger mellan Vaxholm och Värmdölandet. Där övernattade man i småstugor. Man hade ett gemensamt kök, samlingslokaler i ett stort hus som kallades Storstugan, bastu och så vidare. På ön rådde förbud att medföra husdjur.

Så småningom bildades en grupp, som ville skaffa ett landområde, där man kunde ställa upp husvagnar och ha med sig sina husdjur (hundar). Man tog kontakt med Stockholms Kommun, som var ägare till Djursnäs Säteri, som ligger cirka en mil väster om Nynäshamn. Man lyckades år 1981 få ett arrendeavtal med arrendatorn Näsuddens Skogar på en stor äng med en strandremsa, där man i början började bygga upp en naturistcamping med 40 stycken husvagnsställplatser. Man drog in el, borrade brunnar, byggde en hygienbyggnad, en kontorsbyggnad med två gästrum, lade ut flytbryggor och så småningom en byggdes en gemensamhetslokal. Det fanns ett problem. För att vi skulle få vara kvar på sikt krävde Nynäshamns kommun en detaljplan. I den ingick byggande av trekammarbrunnar, dräneringsbädd och en recipient. Detta drog med sig stora kostnader. Man höjde hyran för säsongsplatserna för att bygga upp ett kapital. Jag har hört att föreningen hade möjlighet att köpa loss campingområdet och få egen lagfart. Detta avslogs därför att man inte viste om detaljplanen skulle godkännas.

Kontakter med Stockholms Naturvänner på Idskär upphörde och ”Djursnäscamparna” bildade en egen förening med namnet Stockholm Nynäs Naturistförening, SNN. Emellertid sålde Stockholms Stad egendomen Djursnäs Säteri hösten år 2000. Den nya ägaren ville inte ha något naturistområde på sina ägor. De skulle bil hans nya jaktmarker.

Skeppsmyra naturistcamping

Föreningen stod nu inför valet att lägga ner eller skaffa ett nytt område. Att hitta ett nytt område gick trögt. Vidare ville vissa medlemmar ha tillbaka sin andel av de öronmärkta pengarna, som man betalt varje år avsedda för detaljplanen (totalt cirka 200 000 kr.). Min fru och jag hörde till en liten grupp medlemmar som var aktiva. En medlem sade till mig: ”Kan du hitta ett färdigt område, som det är bara att flytta in, – så OK”. Vi satte in en annons i tidningen Land att vi sökte ett nytt campingområde. Vi fick 10 – 15 svar och ett av områdena var särskilt intressant, nämligen. Skeppsmyra Camping.

Campingen ligger avlägset på sydspetsen på Väddö (Björkö) i Norrtälje kommun och arrenderas sedan år 1991 av ägarfamiljen till vandrarhemmet Lyckhem. Campingen, som ligger på en udde, har strand i tre väderstreck och passar perfekt som naturistcamping. Markytan är på drygt 8000 m² i ett inhägnat område. Campingen var fullständigt nedgången och har använts av någon enstaka campare. Föreningen skrev under ett kontrakt, daterat i september 2005, där vi hyrde samtliga campingplatser, 35 stycken, med tillgång till hygienbyggnad, ett litet kök och toaletter. Vidare hade vi tillgång till en gäststuga och en båtbrygga fastsatt på bergsväggen.

Nu gällde det att utforma campingen som vi ville ha den. Vi betalade vissa delar och hyresvärden själv stod för andra delar. Träden gallrades för att släppa fram solen. De 35 platserna är generöst stora, har hårdgjord mark (tål tunga husbilar). Det finns elektricitet (med mätare) och vatten framdragen till samtliga platser. Hygienbyggnaden rustades upp. Trekammarbrunnar med dräneringsbädd fanns redan. Vi ordnade med latrintömning av husvagnarnas toatankar. Föreningen köpte en färdig bastu som står på ett vagnschassi. Ett kontor byggdes. – Det fanns ett kontor på samma plats men det hade brunnit ner några år innan föreningen tillträdde. Vi skaffade en flytande badbrygga, som används då man doppar sig i samband med bastubad En grillplats där man umgås och har trevligt iordningställdes. Till sist byggdes en gammal hygienbyggnad på hyresvärdens bekostnad om till förråd. Där förvarar vi nu våra gräsklippare, diverse verktyg och en liten ”el-bil”. Föreningen bytte namn till Skeppsmyra Norrtälje Naturistförening, SNN.

Nu tillbaka till Djursnäs Naturistcamping som måste avvecklas. Allt jobb vi lagt ner under årens lopp måste väl vara värt någonting. Jag fick i maj 2004 vårmötets mandat att kontakta en värderingsfirma för att få ett värderingsdokument som kan presenteras för den nya ägaren av Djursnäs Säteri. I samband med visningen av campingen sade värderingsmannen att vi skulle få ett väsentligt högre värderingsbelopp om vi kunde bifoga en av kommen godkänd detaljplan. Min fru och jag besökte Nynäshamns kommun och till vår förvåning sade tjänstemannen att detaljplanen är färdig och kan lösas ut för cirka 3500 kr. Jag tog kontakt med några styrelseledamöter och ville ha mandat att lösa ut detaljplanen. Tyvärr fick jag ”nobben”. ”Vad skall vi med en detaljplan till när vi skall flytta”. Jag erbjöd mig då att själv stå för den kostnaden. Jag gick tillbaka till kommunhuset och hämtade detaljplanen som jag omgående lämnade över till värderingsfirman. Efter någon vecka fick vi värderingsfirmans värdering (en hel A4-pärm), som slutade på 600 000 kr. för byggnader, bryggor, brunnar, elektriska installationer (vissa delar 220 volt och andra 24 resp. 48 voltsystem) och planarbeten av campingplatserna med mera. Efter någon månad hade vår ordförande och en annan styreledamot ett möte med en representant för den nya ägaren av Djursnäs Säteri. Resultatet blev att han godkände värderingen, men ville undanta flytbryggorna och det gick vår ordförande naturligtvis med på. Pengarna sattes senare in på föreningens konto.

Sammanfattning: Föreningen hade cirka 200 000 kr. i kassan, dessutom cirka 200 000 kr. som var öronmärkta för detaljplanen (som har godkänts, se ovan) samt 600 000 kr. Tillsammans hade vi alltså ungefär 1 miljon kr. på kontot vid inflyttningen till campingen på Skeppsmyra, hösten 2005.