Höstresa till Frankrike och Spanien

I mitten av september tog vi bil och husvagn och styrde kosan söderut för att få lite sol och värme innan vintern.

Resan började lite strulig med storm i Danmark och norra Tyskland. Vi hade tänkt åka Öresundsbron och därefter Stora Bältbron men när vi kommit över till Danmark var vi osäkra på om bron över Stora Bält var öppen för husvagnsekipage så vi valde istället färjan mellan Rødby och Puttgarden. Här fick vi en chock över hur dyrt det blivit, 1 332:- enkel väg.

Vi har skaffat en Brobizz genom Öresundskonsortiet för 380:- och redan efter en resa är den intjänad eftersom kostnaden för Öresundsbron med bil och husvagn, är 920:- utan bizz. Med bizz betalar vi 410:- samt 454:- för Stora Bält vilket skulle bli 1728:- tur och retur. Det är dock 14 mil längre från Malmö till Hamburg så det blir 28 mil tur och retur. Om man räknar enbart med bränsle blir det ca 2150:- mot 3534:-. En annan fördel, som vi ser, är att det bara är att köra. Vi behöver inte invänta någon färja. Vi tycker inte heller att färjan är så trevlig även om man skulle kunna passa på att äta.

Resan genom Tyskland

Nog om detta. Vi kom över till Puttgarden men när vi skulle köra över bron från Fehmarn till fastlandet stod det att man inte skulle köra över med vindkänsliga fordon men vi såg en husvagn på väg norrut så vi chansade och det gick bra men väl över letade vi snabbt efter en camping, för det är öppna fält och det flög ner grenar. Vi hörde dessutom att färjan från Köpenhamn till Bornholm var inställd. I Neustadt hittade vi Camping Am Strand och fick en plats med lä av en häck och inga träd i närheten.

Dagen efter hade vinden lagt sig men det var regnigt till och från och en hel del vägarbeten. När vi kom till staden Grünberg, strax norr om Frankfurt am Main, stannade vi på Camping Spitzer Stein. När man åker utanför säsong, som vi gör, är inte alla campingar öppna utan man får planera lite extra. Hade det varit fint väder så hade vi tagit cyklarna in till centrum men nu gick vi till en grekisk restaurang som låg strax intill campingen.

Grünbergs torg

När vi på morgonen lämnade campingen stannade vi till i centrum och gick runt och tittade på alla mysiga korsvirkeshus och allt gott som såldes på marknaden, det var fredag. Året 1521 övernattade Martin Luther i Grünberg natten mellan 30 april och 1 maj i ett hus vid Markplatz.

Genom Frankrike

Nu för tiden har vi bestämt oss för att inte köra så länge på eftermiddagarna för det är rätt mysigt att stanna och ta det lugnt samt kunna se sig om i omgivningen. Innan vi var nere i södra Frankrike och naturistcampingen Le Sérignan Plage Natur stannade vi en natt i Cernay i Alsace och en natt utefter Rhone i Saint-Vallier.

KML-LogoFullscreen-LogoGeoJSON-LogoGeoRSS-Logo
Naturistcamping Le Sérignan Plage Natur, Frankrike

laddar karta - vänligen vänta...

Naturistcamping Le Sérignan Plage Natur, Frankrike 43.262453, 3.322386 Naturistcamping Le Sérignan Plage Nature FR – 34 410 Sérignan Tél. : +33 (0)4 67 32 09 61 E-mail : info@leserignanplagenature.com https://www.leserignannature.com

Döm om vår förvåning när vi skulle checka in i Sérignan och det var fullt. Vad gör vi nu? Jo vi kör till Spanien och El Templo del Sol men på vägen dit övernattade vi på naturistcampingen Le Clapotis som ligger lite söder om Narbonne. Vi fick en fin plats och hade kunnat stanna men vi kände att vädret var lite si så där och fortsatte därför. Le Clapotis ligger vid en lagun, Étang de Lapalm, så jag vet inte hur det är att bada där men de har ett fint pool-område.

Två fina veckor i Spanien

När vi kom fram till El Templo del Sol, som ligger i L´Hospitalet de L´Infant, blev vi stoppade vid infarten med meddelandet om att det är fullt. Vi trodde inte det var sant. Här kommer vi den 18 september och det är fullt även här.

KML-LogoFullscreen-LogoGeoJSON-LogoGeoRSS-Logo
Naturistcamping El Templo del Sol, Katalonien

laddar karta - vänligen vänta...

Naturistcamping El Templo del Sol, Katalonien 40.975667, 0.898609 Naturistcamping El Templo del Sol L ‘Hospitalet de l´Infant E-43890 Taragona Tel. +34 977 823 434 E-mail: info@eltemplodelsol.com http://www.eltemplodelsol.com

Vi började fundera över varför och kom fram till tre orsaker:

• Den stora naturistcampingen i Frankrike, La Grande Cosse, har blivit en textilcamping (se inlägget Höstresa till Frankrike) och alla som brukade bo där vill hitta något annat.
  • Vädret i Frankrike har inte varit riktigt bra.
  • Det blir fler och fler som åker senare på året och det är inte bara pensionärer.
Stranden vid El Templo del Sol

Återigen tänkte vi, vad gör vi nu? Jo vi ställer bilen och går in i receptionen och frågar hur läget är nu och framöver. Finns det ingen plats nu, så kanske det finns någon om några dagar och då kan vi bo på textilcampingen som ligger precis bredvid. Det visade sig att det fanns några små platser som vi fick gå runt och välja mellan och vi fann en som vi tänkte att den nog kan fungera, eftersom vår vagn inte är så stor. Vi tänkte att vi kan kunde få plats med förtältet också och bilen fick vi väl ställa någon annanstans om den inte får plats. Så blev det. I och med att kvällarna är lite svala, är det skönt att kunna få upp förtältet, vilket vi lyckades med. Det blev så bra att vi stannade i fjorton dagar och då betalar man för tolv.

Gott med en öl i värmen – på ett strandcafé inne i L´Hospitalet de L´Infant

Under dessa dagar passade vi på att ta det lugnt. Läste, gick på stranden, spelade boule med en massa holländare och gjorde utflykter med cykel och bil. Från campingen tar det bara fem minuter med cykel in till själva L´Hospitalet och här finns Consum, Lidl och Mercadona samt flera kött- och grönsaksbutiker. På söndagar är det marknad vid hamnen. Cykelbanorna är jättefina och finns i stort sett vart man ska i staden.

Det röda berget

En dag gjorde vi en utflykt till Mont-roig del camp. Här hade konstnären Joan Mirós föräldrar (länken går till den katalanska Wikipedia med den mest omfattande beskrivningen av Joan Miró) en släktgård där han, efter att ha blivit sjuk som en protest till att han inte ville bli affärsman, stannade för att tillfriskna. Här började han teckna innan han studerade vid en konstskola i Barcelona. Han återvände dock då och då till Mont-roig och blev adopterad av staden. I Mont-roig finns ett fint museum, Centre Miró i staden.

Ermita de la Mare de Déu de la Roca och Ermita de Sant Ramon de Penyafort

Väster om Mont-Roig, som betyder rött berg, ligger Ermita de la Mare de Déu de la Roca och Ermita de Sant Ramon de Penyafort högt upp på det röda berget. Här uppifrån har man en underbar utsikt över Tarragonaarean.

Centre Picasso i Horta

Vi gjorde också en utflykt till Horta de Sant Joan där Pablo Picasso bott i ett par omgångar i sin tidiga målarperiod, vilket man kan följa på Centre Picasso.

Efter vi hade varit och sett både historia om Miró och Picasso var det en tur till Gaudí Centre i Reus. Här har vi varit en gång tidigare. Det är verkligen intressant att kunna se varifrån och hur Antoni Gaudí (länken går till den katalanska Wikipedia) fått idéer till sina fantastiska byggnader, bland annat katedralen Sagrada Familia i Barcelona. Vill man besöka dessa tre museer, finns det ett kort att köpa med bra rabatt.

Sista kvällen på campingen gick vi till Pizzerian och åt varsin jättegod pizza. Pizzerian ligger i anslutning till restaurangen men den tycker vi är så där. Vill man pröva så kan man passa på när de har ett erbjudande där man får förrätt, varmrätt och dessert samt en flaska vin för ca 10 € per person. Detta brukar vara någon gång i veckan.

Här sitter vi vid Loire och äter ”BOV-dieten” (bröd, ost, vin). Lite kallt och bara 2,8 grader på morgonen

Resan tillbaka till Sverige

När vi nu körde norrut varvade vi att köra både betalvägar och alternativvägar. I Spanien finns det ofta både en AP, autopista, och det är en betalmotorväg medan A är en autovia och gratis men fungerar som en motorväg. Vi har inte sett någon större skillnad på den ena och den andra men försöker välja A om den finns. Det går även bra att köra andra alternativa vägar som ofta är fina. Även i Frankrike är ofta alternativvägarna väldigt fina. Från Beziers körde vi min favoritmotorväg, A75, mot Clermont-Ferrand. Vi har nog skrivit om den tidigare men gör det gärna igen, eftersom den är både vacker och gratis. Vi tycker bäst om den när vi kör söderifrån och vägen slingrar sig upp efter bergssidorna. Efter varje kilometer står det skyltar som anger höjden över havet. Nu hade hösten börjat sitt antågande och träden lyste i sina underbara höstfärger. Strax innan Millaubron, le Viaduc de Millau på franska, svängde vi av ner till staden Millau och hittade Camping Des deux riviéres (två floderna). För att komma till centrum var det bara att gå över en av floderna. Millau är en trevlig stad med både en gammal och en ny stadskärna.

Millaubron

Här stannade vi i två nätter och passade på att göra en trevlig utflykt i bergen runt omkring. Bland annat körde vi så att vi såg bron underifrån. Bron invigdes 2004 och var då världens högsta vägbro, vad avser den totala konstruktionshöjden. En av pylonerna är 343 meter hög, och världens näst högsta bro, vad avser höjd över marken nedanför med som mest 270 meter. I dag är en bro i Kina den högsta över marken med 496 meter.

Härefter körde vi upp mot Champagne, men stannade först en natt i Decize, innan vi kom till Châlons-en-Champagne som i dag är den administrativa huvudstaden i regionen Champagne-Ardennes. Staden ligger vid floden Marne och någon kanske känner till dess gamla namn Châlons-sur-Marne som den hette fram till 1995 men staden ville bryta en nedåtgående trend genom ett omfattande uppfräschningsprogram av stadens byggnader och institutioner och att byta till ett namn med bättre image.

Monument national de la Victoire de la Marne

Nu efteråt ångrar vi att vi inte tog en titt på staden utan istället körde vidare västerut för att se på vinodlingarna och göra ett besök vid Monument national de la Victoire de la Marne, en 35 meter hög rosa megalit som restes till minne av de som stred mot tyskarna i Marne år 1914 där 180 000 fransmän dog.

Nu började resan lida mot sitt slut och vädret i Tyskland var inte så bra. I stället för att stanna i Koblenz och se när Mosel och Rhen möts, fortsatte vi norrut. Vi stannade en natt utanför Dortmund och körde sedan till Flensburg, där vi inhandlade lite öl och vin. Vi hittade en öppen camping i Jarplund vid Flensborg, där vi stannade för att dagen efter köra hem till Borås över broarna. Resan blev 620 mil lång och väldigt trevlig.